Samochody hybrydowe - zasada działania odzyskiwania energii, zalety, propozycja

21-02-2021 14:38

Są ekologiczne, ekonomiczne i dynamiczne. Mowa o samochodach z napędem hybrydowym. Na jakiej zasadzie działają i dlaczego są lepszą opcją w porównaniu do odchodzących nieco w zapomnienie diesli?

Samochód z napędem hybrydowym to najprościej i najjaśniej tłumacząc auto wyposażone jednocześnie w silnik spalinowy oraz elektryczny. Po co to wszystko? Już wyjaśniamy!

Skąd właściwie wzięły się te hybrydy?

Coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin oraz wysokie koszty paliwa postawiły przed inżynierami wyjątkowo trudne zadanie: opracować bardziej ekologiczny napęd, który jednocześnie pozwoli na tańsze podróżowanie i nie zniechęci do siebie kierowców np. kiepskimi osiągami. Zadanie było bardzo trudne, ale mimo to cel został osiągnięty. Na ulicach pojawiły się pierwsze samochody z napędem hybrydowym. Przez lata przeszły one sporą ewolucję. Niektórym markom, takim jak Seat, udało się stworzyć perfekcyjne konstrukcje.

W jaki sposób odzyskiwana jest energia?

Zasada działania najpopularniejszych na rynku aut hybrydowych opiera się na silniku spalinowym. Ten, generując moment obrotowy podczas jazdy, produkuje również energię elektryczną. Ta gromadzona jest w pojemnych akumulatorach, skąd trafia do silnika elektrycznego. Może on stanowić oddzielny napęd, np. w trakcie powolnego ruchu miejskiego. Wówczas auto może kompletnie odciąć się od silnika spalinowego i korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego. Przy wyższych prędkościach, gdy niezbędna jest większa moc, w niezauważalny dla kierowcy sposób załączany jest silnik spalinowy. Takie rozwiązanie pozwala na spore (zwłaszcza w mieście) oszczędności paliwa. Auta hybrydowe są także cichsze i siła rzeczy emitują mniej spalin.

Hybrydy Seata są jednak jeszcze bardziej nowoczesne

Hiszpanie, wprowadzając na rynek pierwszy samochód hybrydowy, postanowili pójść o krok dalej. Ich zdaniem napęd elektryczny powinien mieć szansę na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie. Tak właśnie powstała hybryda „plug-in”. W pierwszej kolejności trafiła ona do najnowszego Seata Leon e-hybrid. Czym różni się to auto od innych najczęściej spotykanych hybryd? Zwykłej hybrydy nie można podłączyć do gniazdka, by doładować baterie. Inaczej jest właśnie w hybrydzie „plug-in”. Najnowszego Seata można zostawić na noc podłączonego do zwykłego gniazdka w garażu. Dzięki temu rano będzie można ruszyć do pracy czy na zakupy autem, które będzie korzystało wyłącznie z napędu elektrycznego. Zgromadzono przez noc energia pozwoli na pokonanie nawet 60 km wyłącznie na silniku elektrycznym. W warunkach miejskich to bardzo dużo. Gdyby jednak okazało się, że zasięg ten jest niewystarczający, nie ma problemu. Po wyczerpaniu ogniw włączy się silnik spalinowy. Nie dość, że umożliwi on dalszą podróż, to jeszcze dodatkowo zacznie doładowywać baterie, by móc ponownie korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego. Zresztą zwolennicy bardziej dynamicznej jazdy znajdą jeszcze jedną ważną zaletę w hybrydzie Seata.

Moc dwóch silników!

Przyjrzyjmy się takiemu trudnemu manewrowi, jak wyprzedzanie. Tu potrzebna jest duża moc. Kierowca wciska pedał gazu niemal do samej podłogi. Silnik wchodzi na wyższe obroty, auto zaczyna przyspieszać. Kierowcy, którzy chcieliby, aby auto wystartowało do manewru jak pocisk, myślą o dodatkowej mocy. Wydawałoby się, że o dodatkowym wsparciu nie ma co myśleć…,ale nie w hybrydzie Seata. Tu, gdy tylko potrzebna jest większa moc, włącza się dodatkowo silnik elektryczny. W sumie w tym momencie auto generuje aż 204 KM mocy! To bardzo dużo jak na kompaktowego Seata. Dzięki dodatkowej mocy wyprzedzanie udaje się zakończyć szybciej, a przez to i bezpieczniej!

Nowego Seata z hybrydowym napędem można niekiedy kupić także w specjalnej cenie. Promocyjne oferty na stronie firmy Biacomex autoryzowanego dilera Seata znaleźć można klikając w link: https://biacomex.seat-auto.pl/samochody

Dobra cena zakupu to jednak niejedyna zaleta Seata Leona e-HYBRID. Oto skondensowane podsumowanie najważniejszych zalet hybrydowego Seata:

- niskie spalanie - w trybie miejskim to nawet 0 zero litrów na dystansie do 60 km,

- zerowa emisja spalin na dystansie do 60 km,

- dzięki silnikowi spalinowemu nieograniczony dostępnością sieci elektrycznej zasięg,

- niecodzienny komfort jazdy związany z cichą pracą silnika elektrycznego,

- można omijać korki poruszając się buspasem - Seat Leon w świetle przepisów traktowany jest jak auto elektryczne,

- można parkować za darmo w śródmiejskiej płatnej strefie postoju - to kolejny z przywilejów aut elektrycznych oraz tych wyposażonych w hybrydę „plug-in”.