Co to jest i jak działa ISOFIX w samochodzie?

24-11-2020 12:10

Co to jest i jak działa ISOFIX w samochodzie?

System ISOFIX pojawia się w wielu nowoczesnych samochodach, których producenci stawiają na zwiększenie bezpieczeństwa całej rodziny. Nazwa ta jest kojarzona głównie przez rodziców małych dzieci podróżujących w specjalnych fotelikach. Czym dokładnie jest system ISOFIX i do czego służy? W których modelach marki Seat można go spotkać? Sprawdź!

Czym jest system ISOFIX?

ISOFIX to międzynarodowy system mocowania dziecięcych fotelików samochodowych. Przyjmuje on formę dwóch metalowych uchwytów zamontowanych pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnego fotela. Element ten jest przymocowany bezpośrednio do karoserii, dlatego gwarantuje stabilne zamontowanie konstrukcji niezależnie od warunków.

System ISOFIX składa się z dwóch metalowych uchwytów oddalonych od siebie o dokładnie 28 cm. Zazwyczaj w pojazdach montuje się dwa zestawy konstrukcji tego typu, pozwalając na bezpieczne wpięcie fotelika zarówno z lewej, jak i z prawej strony. Dodatkowe zabezpieczenie w systemie ISOFIX to pasek mocujący wpinany do specjalnego uchwytu umieszczonego za oparciem kanapy lub bezpośrednio na spodzie bagażnika. Ten element przeciwdziała nadmiernemu wychylaniu się fotelika podczas jazdy.

W starszych modelach samochodów stosowano mocowanie za pomocą pasów bezpieczeństwa, co było znacznie mniej stabilnym rozwiązaniem niż ISOFIX. System jest niezwykle wygodny, a możliwość łatwego wpięcia fotelika trafia w gusta rodziców, którzy dopiero rozpoczynają podróżowanie z małymi dziećmi i martwią się o poprawność montażu tego elementu.

Jak korzystać z ISOFIX?

Korzystanie z systemu ISOFIX zastosowanego w danym pojeździe jest możliwe wyłącznie z użyciem fotelika z odpowiednimi mocowaniami. Takie produkty są wyposażone w specjalne zamki pozwalające na zatrzaśnięcie w uchwytach i dosunięcie do fotela bez żadnych dodatkowych kroków. W niektórych pojazdach system ISOFIX jest widoczny, co znacznie ułatwia montaż, ale zdarza się, że producenci niektórych modeli aut chowają konstrukcję w taki sposób, że umieszczenie fotelika w odpowiednim miejscu jest możliwe jedynie ,,na oko”.

System ISOFIX w samochodach Seat

System ISOFIX można spotkać w wielu nowoczesnych pojazdach znanych marek. Pojawia się on w wyposażeniu wszystkich aut produkowanych po 2011 roku, chociaż niektórzy kierowcy mają problem ze znalezieniem mocowań w przestrzeni pomiędzy siedziskiem a fotelem.

System ISOFIX można znaleźć w następujących modelach pojazdów osobowych marki Seat:

- Seat Leon ST,

- Seat Alhambra,

- Seat Ibiza,

- Seat Leon X-perience,

- Seat Mii,

- Seat Exeo,

- Seat Toledo,

- Seat Altea XL,

- Seat Cordoba.

Co zrobić, jeśli samochód nie jest wyposażony w system ISOFIX?

Zdarza się, że samochody produkowane przed 2011 rokiem nie są wyposażone w system ISOFIX. Niektórzy właściciele takich pojazdów decydują się na dodanie konstrukcji w profesjonalnych warsztatach, jednak taki zabieg nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa. Jedynie auta z fabrycznie wbudowanym systemem ISOFIX pozwalają na zamontowanie fotelika w sposób poprawny i zgodny z założeniami tej technologii.

Zdarza się również, że kierowcy nie są świadomi obecności systemu w ich konstrukcji i dowiadują się o tym przez przypadek lub po dokładnym przeszukaniu przestrzeni pomiędzy siedzeniem a oparciem. Wielu producentów decyduje się bowiem na ukrywanie elementów w celu zapewnienia lepszych aspektów wizualnych wnętrza samochodu. Zwykle miejsca, w których powinny znajdować się zatrzaski są oznaczone specjalnymi symbolami lub metkami, co ułatwia ich odnalezienie.

Jeśli Twój samochód nie jest wyposażony w system ISOFIX, a jego konstrukcja uniemożliwia bezpieczne dodanie takiego rozwiązania, jedyną opcją jest korzystanie z klasycznych fotelików montowanych z użyciem pasów. Jest to nieco mniej bezpieczny zabieg, w przypadku którego ryzyko nieprawidłowego montażu jest większe, ale często okazuje się on konieczny.

Zalety systemu ISOFIX

System ISOFIX minimalizuje ryzyko niepoprawnego zamontowania fotelika, co zdarza się dosyć często w przypadku modeli unieruchamianych za pomocą standardowych pasów. Konstrukcja ta wymaga jedynie wpięcia odpowiednich zatrzasków w metalowe uchwyty. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie, które pozwala na uniknięcie błędów tragicznych w skutkach w razie potencjalnego zdarzenia drogowego.

Foteliki z mocowaniem ISOFIX są również bardzo uniwersalne. Można je zamontować w niemal każdym pojeździe wyprodukowanym po 2011 roku. Z tego powodu ułatwiają one przekładanie pomiędzy poszczególnymi samochodami, co jest niezwykle istotne w przypadku rodzin mających co najmniej dwa auta.