Co oznacza biały dym z rury wydechowej?

19-09-2020 15:44

Spaliny są naturalnym produktem ubocznym każdego procesu spalania, nie tylko benzyny w pojazdach, ale też oleju opałowego, gazu czy paliw stałych w kotłach grzewczych i piecach kuchennych. Zależnie od typu silnika i rodzaju paliwa inny jest też skład spalin. Zazwyczaj są one przeźroczyste. Niekiedy jednak z rury wydechowej wydostaje się dym. Co oznacza, jeśli ma biały kolor?

Spaliny samochodowe – co warto o nich wiedzieć?

Spaliny powstają podczas spalania każdego rodzaju paliwa. Dlatego trudno mówić o tym, że samochody jeżdżące na gaz są ekologiczne, a benzyniaki czystsze niż auta z silnikiem diesla. W rzeczywistości każdy pojazd wyrzuca pozostałości po spalaniu mieszanki paliwa i powietrza czy gazu LPG. Nie jest natomiast tajemnicą, że silniki zasilane ta ostatnią wyrzucają mniej spalin, a ich skład jest mniej szkodliwy dla środowiska. Wiadomo też, że największymi trucicielami są auta z silnikiem wysokoprężnym.

Z czego to wynika? Olej napędowy jest mniej przetworzoną formą ropy naftowej, a więc zawiera znacznie więcej cząsteczek stałych i innych zanieczyszczeń. Podczas spalania w komorze silnika wiele z nich jest przetwarzanych w sadze i toksyczne gazy, które ulatują w rury wydechowej. Wyjątkiem są nowoczesne silniki Diesla, w których następuje redukcja cząstek stałych i tlenków azotu. Standardowo w spalinach prawidłowo pracującego silnika benzynowego znajdują się:

* dwutlenek węgla (CO2),

* trójtlenek siarki (SO3),

* woda (H2O).

W wyniku spalania niecałkowitego do wydechu trafiają też:

* tlenek siarki (SO),

* tlenek węgla (CO),

* sadza (C),

* węglowodory (HC),

* aldehydy (R-CHO) i inne pochodne węglowodorów.

Wszystkie wymienione substancje łącznie tworzą strumień gorących gazów o niemal przejrzystej strukturze. Jej zaburzenie mogą powodować jedynie zwiększone ilości cząstek stałych. Pojawienie się dymu w kolorze czarnym, szarym, niebieskim lub białym najczęściej oznacza problemy z silnikiem lub układem paliwowym.

Biały dym w samochodzie z silnikiem benzynowym

Spaliny w kolorze białym bardzo rzadko pojawiają się w wydechu samochodu wyposażonego w silnik benzynowy i dotyczą wyłącznie sytuacji, gdy jednostka napędowa jest rozgrzana. Biały kolor zazwyczaj jest oznaką pary wodnej, która z tych lub innych przyczyn dostaje się do układu wydechowego. Za najczęstszą przyczynę tego zjawiska uważa się nieszczelność układu chłodzenia. Może to być również sygnał uszkodzenia głowicy lub uszczelki pod głowicą.

W przypadku, gdy białe spaliny pojawiają się zaraz po rozruchu zimnego silnika, mogą one zawierać parę wodną, która powstałą z wilgoci skroplonej wewnątrz rury wydechowej. Po jej rozgrzaniu woda zmienia postać w gaz, tworząc biały obłok, który jednak szybko znika. Niekiedy jednak benzyniak potrzebuje nawet 15 kilometrów, aby pozbyć się całej wilgoci. Jeśli po takim dystansie nadal widzisz białe opary, a ich intensywność wzrasta wraz z dodawaniem gazu – jest to sygnałem poważniejszej usterki. Sygnał ten jest tym istotniejszy, jeśli obłokowi towarzyszy słodkawy zapach glikolu. Kontynuowanie jazdy w takim wypadku grozi poważnym uszkodzeniem (zatarciem) silnika.

Biały dym w samochodzie z silnikiem Diesla

Pojawienie się białego dymu z rury wydechowej w autach z silnikiem Diesla jest znacznie poważniejszym problemem i może (ale nie musi) świadczyć o uszkodzeniach jednostki napędowej. Wśród wielu przyczyn można wymienić:

* emisję pary wodnej z wilgoci skroplonej w układzie wydechowym (zjawisko występuje tylko przy zimnym silniku i znika chwilę po rozruchu),

* tankowanie „chrzczonego” paliwa z dużą zawartością wody (przy często powtarzanej praktyce możesz doprowadzić do uszkodzenia wtrysków Common Rail, wrażliwych na wodę),

* uszkodzenie (nieszczelność) układu chłodzenia,

* uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy.

Biały dym przy zimnym silniku

Para wodna w spalinach nie musi oznaczać poważnego uszkodzenia silnika czy układu chłodzenia. W niektórych sytuacjach jest ona zjawiskiem naturalnym. Szczególnie często pojawia się zimą, kiedy to zarówno samochody z napędem benzynowym, jak i wysokoprężnym ciągną za sobą kłęby białego dymu. Wynika to z faktu, że zamarzająca w rurze wydechowej woda rozgrzewa się i przekształca w parę. Kiedy wnętrze rury wysuszy się – obłok znika. Podobne zjawisko ma też miejsce przy wysokim poziomie wilgotności powietrza.

Natomiast białe spaliny w samochodach z silnikiem zasilanym LPG są następstwem ulatniania się pary wodnej zawartej w gazie. Zazwyczaj jest to zjawisko naturalne i nie powinno budzić niepokoju do chwili, gdy wzrasta jego intensywność.