Na kilka dni przed rozpoczęciem hiszpańskiej pielgrzymki Jana Pawła II w 1982 roku, w siedzibie SEAT-a odebrano niecodzienny telefon. Przedstawiciele Watykanu dzwonili z pilną prośbą o pomoc w przygotowaniu nowego Papamobile. Poprzedni samochód okazał się za szeroki, by wjechać na stadiony Camp Nou i Santiago Bernabéu. Inżynierowie SEAT-a podjęli wyzwanie i w rekordowo krótkim czasie dostosowali model Pandy na potrzeby podróży Jana Pawła II po Hiszpanii.
Ten historyczny pojazd, wraz z innymi zabytkowymi samochodami, trafił w przechowanie do budynku A122 barcelońskiej fabryki SEAT-a, w której 11 lutego 2019 wybuchł pożar. Tragedii zapobiegła ekspresowa reakcja pracowników oraz miejskiej straży pożarnej.
− Ogień pojawił się w budynku przyległym do hangaru. Gdy usłyszeliśmy alarm, od razu uruchomiliśmy wąż pożarniczy, a niedługo potem dołączyły do nas firmowe służby bezpieczeństwa oraz barceloński oddział straży pożarnej. To prawdziwi bohaterowie – opisuje Isidre López, Dyrektor kolekcji – Zaczęliśmy od wyprowadzenia z pomieszczenia pojazdów stojących przy samym wejściu, by zapewnić strażakom lepszy dostęp do obszaru objętego pożarem. Następnie szybko zabraliśmy się za cięższe samochody wyścigowe i Papamobile, który stał tuż przy źródle ognia. To pojazd bez dachu, więc do jego wytoczenia wystarczyła jedna osoba.
W ten sposób uratowano 317 zabytkowych aut, od Papamobile, przez pierwszy samochód wyścigowy Carlosa Sainza, po elektryczny model Toledo zaprezentowany podczas Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku. Budynek A122 to prawdziwe dziedzictwo marki SEAT, ale również całej Hiszpanii. Najnowszy rozdział w historii kolekcji ma szczęśliwe zakończenie.
Wśród perełek kolekcji SEAT-a warto wymienić:
• 1400 (1953 r.) − pierwszy model SEAT-a,
• milionowy samochód SEAT-a ‒ był to egzemplarz SEAT 124,
• Panda group 2 (1982 r.) − pierwszy samochód wyścigowy Carlosa Sainza,
• Panda Papamobile (1982 r.) − pojazd wykorzystywany podczas pielgrzymki Jana Pawła II,
• Ibiza Kit Car (1996, 1997, 1998 r.) − potrójny zwycięzca rajdowych mistrzostw świata
w kategorii samochodów o 2-litrowych silnikach,
• Leon WTCC − zwycięzca w kategoriach najlepszego producenta oraz kierowcy (2008, 2009 r.),
• IBX (2011 r.) − koncepcyjny SUV przyszłości.