1. Recycling
Statystyczny mieszkaniec Barcelony codziennie produkuje około 1,5 kg odpadów. Jedynie 40% z 2,5 milionów kilogramów śmieci wytwarzanych każdego dnia jest poddawane recyklingowi. – Z takiej ilości resztek organicznych można by wyprodukować tyle biometanu, że wystarczyłby każdego roku dla 10 000 samochodów na przejechanie 15 000 km – zaznacza Andrew Shepherd, inżynier SEAT stojący na czele projektu Metamorphosis. W barcelońskim zakładzie utylizacji śmieci Ecoparc 2 wytwarza się biometan z resztek wyrzuconych do specjalnie oznaczonych kontenerów.
2. Transformacja
Proces zaczyna się od wyselekcjonowania odpadów dostarczanych do Ecoparku. Bioodpady zamyka się w wysokich na 26 metrów fermentatorach beztlenowych o pojemności 4,5 tysiąca metrów sześciennych każdy. Brak dopływu tlenu powoduje rozpoczęcie procesów gnilnych, w trakcie których wytwarza się gaz. Po mniej więcej 30 dniach powstaje biogaz zawierający 65% metanu. W tym procesie nic się nie marnuje, bo resztki nieprzerobione w biogaz są wykorzystywane jako nawóz. Otrzymany gaz jest jeszcze niewystarczającej jakości, by go wykorzystać w silniku samochodu. Trzeba go najpierw oczyścić.
3. Oczyszczanie i sprężanie
Kolejnym krokiem jest oczyszczenie mieszanki metanu i dwutlenku węgla tak, by nadawała się na paliwo. – W tym projekcie szczególną uwagę przykładamy do tego, by otrzymany gaz był jak najwyższej jakości. Pod koniec naszych badań sprawdzimy wpływ biogazu na silniki czterech pojazdów testowych – dopowiada inżynier SEAT. Oczyszczony produkt jest następnie sprężany i magazynowany.
4. Tankowanie
Gotowy biometan może zostać wykorzystany w dowolnym samochodzie o napędzie gazowym. Tankowanie na dedykowanej stacji zajmuje mniej niż 3 minuty. – Taki gaz może zasilić dowolną sieć gazową. Ma taki sam skład chemiczny, więc można korzystać albo wyłącznie z niego, albo w połączeniu z tradycyjnym gazem – dopowiada Andrew Shepherd.
5. Odjazd
Choć w pilotażowym projekcie Life Metamorphosis uzyskuje się biometan wystarczający na zasilenie czterech pojazdów, Ecoparc 2 ma o wiele większe możliwości produkcyjne. Gdyby cały biogaz z zakładu został przetworzony w metan, wystarczałby na roczne zasilenie 3 750 samochodów SEAT Leon. – Nasz projekt wykorzystywania gazów odnawialnych wskazuje na rozwiązania wielu istotnych kwestii, jak gospodarka obiegu zamkniętego, ograniczenie marnotrawstwa czy emisji gazów cieplarnianych. Przy produkcji i wykorzystywaniu naszego paliwa emituje się o 80% mniej CO2 niż w przypadku benzyny – podsumowuje Shepherd. Obecnie biometan jest poddawany testom w trzech samochodach SEAT Leon oraz jednym modelu SEAT Arona. Sprawdzany jest jego wpływ na silniki po przebyciu co najmniej 30 000 kilometrów.