Lata 50.
W latach 50. kierowcy zmieniali biegi w samochodzie za pomocą dźwigni przymocowanej do kierownicy. Takie rozwiązanie nie zapewniało pełnego komfortu kierowcom, ale pozwalało na pełniejsze wykorzystanie przestrzeni samochodu. Do pojazdów z tym rozwiązaniem, jak przykładowo modelu SEAT 1400, mogła bowiem wejść jedna dodatkowa osoba. Przednia kanapa mieściła kierowcę i dwóch pasażerów.
Lata 60.
Producenci samochodów zaczęli w tych latach umieszczać skrzynię biegów tam, gdzie znajduje się ona dzisiaj – między dwoma przednimi siedzeniami. Wygląd dźwigni był dość prosty i przypominał prosty kijek zakończony kulką. W niektórych samochodach z lat 60. wprowadzono czerwone znaczniki na prędkościomierzach podpowiadające kierowcom, kiedy zmienić bieg, aby nie zatrzeć silnika.
Lata 70.
Na tym etapie rozwoju skrzynia biegów stała się bardziej wydajna. Dodanie piątego biegu umożliwiło wykorzystanie dynamiki silnika podczas jazdy. SEAT 124 Sport 1600 w wersji sedan to pierwszy samochód marki, w którym dźwignia zmiany biegów została podłączona bezpośrednio do przekładni. Dzięki temu samochód reagował szybciej i efektywniej na zmiany biegów, co zostało docenione przez licznych nabywców auta z hiszpańskiej klasy średniej.
Lata 80.
W tej dekadzie producenci samochodów większą wagę zaczęli przykładać do maksymalizacji ergonomii i komfortu jazdy. Modele z tych lat zostały wyposażone w system wspomagania kierownicy oraz rozwiązania usprawniające zmianę biegów. – W tej kwestii SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną. Mechanizm zmiany biegów został udoskonalony, a dźwignię umiejscowiono tak, by lepiej leżała w ręce kierowcy – wspomina Isidre López zajmujący się kolekcją aut zabytkowych w SEAT.
Lata 90. i współczesność
Pojawiły się pierwsze modele sześciobiegowe, a automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności. Kierowcy, którzy narzekali na często gasnący silnik czy staczanie się samochodu na wzniesieniach, mogli pożegnać się z awaryjnym sprzęgłem. Najnowsze modele, jak SEAT Tarraco, zostają wyposażone w nowoczesną przekładnię DSG z podwójnym sprzęgłem, która łączy w sobie wygodę automatu ze zwinnością manualnej skrzyni biegów.
System zmiany biegów to tylko jeden z mechanizmów, które dzięki innowacjom ułatwiają prowadzenie samochodu. Obecnie w pojazdach można odnaleźć wirtualnego asystenta, jak aktywny tempomat ACC, który potrafi nie tylko utrzymać stałą prędkość pojazdu, ale w zależności od sytuacji na drodze również przyspieszyć lub zwolnić bez angażowania kierowcy.