Na tegoroczną 89. edycję Salonu Samochodowego w Genewie SEAT przygotował dwie spektakularne premiery: model el-Born − pierwszy w 100% elektryczny pojazd oparty na platformie MEB od Volkswagena oraz CUPRA Formentor − wysokowydajny CUV z hybrydowym silnikiem typu plug-in. Hiszpański producent do Genewy przywiezie również innowacyjny pojazd Minimó, który ma zrewolucjonizować miejską mikromobilność. Wszystkie trzy modele podkreślają zaangażowanie producenta w rozwój zrównoważonego transportu w miastach przyszłości. Wyposażone są w rozwiązania zapewniające komunikację samochodu z otoczeniem, np. wbudowaną technologię 5G czy sterowanie multimediami za pomocą głosu. To właśnie zaangażowanie w takie dziedziny jak elektryfikacja, łączność i mikromobilność oraz rekordowa sprzedaż i wyniki finansowe czynią z SEAT-a firmę przyszłości, która może kreować rynek motoryzacji.
− Po trzech latach nieustannego wzrostu, którego efektem był historyczny rekord sprzedaży w 2018 roku, przybywamy do Genewy z trzema wyjątkowymi modelami. Najnowsze projekty potwierdzają, że jesteśmy silni jak nigdy, a konkurencyjność marki będzie rosła również w przyszłości – powiedział podczas konferencji prasowej, Luca de Meo, Prezes SEAT-a.
SEAT w ciągu ostatnich lat bił kolejne rekordy finansowe i sprzedażowe, a zwiększając ekspansję stał się jedną z najszybciej rozwijających się marek producentów samochodowych w Europie. Rok 2018 zakończył najwyższą odnotowaną dotychczas sprzedażą (517 600 samochodów, +10,5%), a tendencja dwucyfrowego wzrostu utrzymała się przez pierwsze dwa miesiące 2019 roku.
Mobilność naładowana elektrycznością
SEAT el-Born to pierwszy w 100% elektryczny pojazd zbudowany na platformie MEB zaprojektowanej przez Volkswagena. Samochód przyjął nazwę jednej z najbardziej ikonicznych dzielnic Barcelony, która stała się źródłem inspiracji dla projektantów i inżynierów SEAT-a. Projekt el-Born – auta o sportowym charakterze, naszpikowanego najnowocześniejszą technologią – narodził się i został rozwinięty w stolicy Katalonii. Produkcja seryjna rozpocznie się w 2020 roku w niemieckim Zwickau. Sercem pojazdu jest 204-konny silnik elektryczny zasilany zestawem akumulatorów o wydajności 62 kWh. Dzięki tym parametrom, zasięg el-Born wydłuża się do 420 km (wg WLTP), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Z kolei specjalnie zaprojektowana ładowarka pozwala na naładowanie akumulatorów do 80% w 47 minut.
SEAT za pomocą modelu el-Born wyznacza nowy kierunek w projektowania samochodów. Zgodnie z wdrażaną strategią marki przyszłe pojazdy mają przede wszystkim odpowiadać na wyzwania związane z mobilnością. Producent chce odgrywać kluczową rolę w kreowaniu i wdrażaniu e-mobilnych rozwiązań szczególnie, że Klienci SEAT-a są średnio 10 lat młodsi od przeciętnego, europejskiego nabywcy samochodu.
CUPRA Formentor, czyli manifest sportowej marki
CUPRA świętuje swoje pierwsze urodziny jako oddzielna marka. Z tej okazji w Genewie prezentuje koncepcyjny samochód o nazwie Formentor, który jest pierwszym opracowanym specjalnie dla niej modelem i wyraża wartości takie jak wyjątkowość, wyrafinowanie i sportowe osiągi. Łączy w sobie najnowsze technologie, które mają zapewniać niepowtarzalne wrażenia z jazdy, a jego sercem jest wysoce wydajny silnik hybrydowy plug-in. W połączeniu z przyciągającym uwagę designem, Formentor jest skokiem w przyszłość i wyznacza kierunek,
w jakim będzie podążać CUPRA.
Sama nazwa modelu świadczy o mocy, sile i bezpieczeństwie gwarantowanym przez CUV-a. Formentor to nazwa półwyspu na Majorce, który jest jednym z najpiękniejszych, najdzikszych i ekskluzywnych miejsc tej hiszpańskiej wyspy.
CUPRA już w pierwszym roku od debiutu jako oddzielna marka pokazała swój potencjał, notując 40-procentowy wzrost sprzedaży z wolumenem 14 400 dostarczonych samochodów w 2018 roku. W pierwszych dwóch miesiącach 2019 roku marka dostarczyła 3 600 samochodów, czyli 101,4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ambitne plany podwojenia zeszłorocznego wyniku w kolejnych latach mają szanse być zrealizowane dzięki uruchomieniu sieci 280 wyspecjalizowanych punktów sprzedaży na całym świecie.
Minimó jako sprzymierzeniec miasta
Mikrosamochód SEAT-a to kolejny krok firmy w kreowaniu przyszłości mikromobilności. Minimó łączy w sobie zalety motocykla – zwinność i łatwość parkowania, z bezpieczeństwem i komfortem, jakie oferuje samochód osobowy. Ten pojazd jest rewolucją w zakresie miejskiej strategii mikromobilnej SEAT-a i ma pomóc osiągnąć nowy cel marki – zmniejszyć powierzchnię zajmowaną przez pojazdy na obszarach miejskich. Firma wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców miast i współpracuje z władzami lokalnymi, aby poznać ich oczekiwania i problemy, z jakimi się zmagają w zatłoczonych aglomeracjach. Kooperacja pozwoli dopracować samochód i dostarczyć rozwiązania, które zwiększą mobilność w mieście.
Minimó zawdzięcza swoją nazwę kompaktowym rozmiarom, które zapewniają maksimum mobilności. Zaprojektowany z myślą o miastach przyszłości, jest w pełni zelektryzowany, a bateria ładuje się w kilka minut i pozwala na pokonanie nawet 100 km. Zintegrowany system wymiany baterii uniezależnia pojazd od punktów ładowania aut elektrycznych, dzięki czemu koszty jego eksploatacji np. w ramach carsharingu mogą spaść nawet o 50%. Minimó można skonfigurować ze smartfonem, a odpowiednią łączność ma zapewniać technologia 5G. Technologia Android Auto™ umożliwi korzystanie z telefonu podczas jazdy, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy, a uruchamianie i zamykanie pojazdu będzie odbywać się za pomocą aplikacji Digital Key.
Zrównoważona mobilność
Technologia 5G będzie stanowiła podstawę strategii całej branży motoryzacyjnej w przyszłości. Z tego względu, SEAT bierze udział w projekcie 5G Barcelona, którego celem jest promowanie stolicy Katalonii jako lidera technologii 5G wśród europejskich metropolii. W ramach tej inicjatywy, SEAT i Telefonica uruchomiły pilotażowy test platformy 5G Connected Car podczas tegorocznej edycji MWC. Jest to pierwszy tego typu projekt przeprowadzony na europejskich ulicach miast w Europie, który ma zademonstrować, w jaki sposób pojazd komunikuje się z otaczającą go infrastrukturą i innymi samochodami. Przedsięwzięcie jest pierwszym krokiem w kierunku wspólnego transportu autonomicznego.
Zaprezentowanie tych innowacyjnych, e-mobilnych rozwiązań potwierdza zaangażowanie SEAT-a w budowanie zrównoważonego transportu. Wprowadzając do oferty w 100% elektryczne pojazdy i wysoce wydajne samochody hybrydowe, wskazuje na zaangażowanie SEAT-a w realizacje postanowień zawartych w porozumieniach paryskich, które mówią o budowaniu społeczeństwa ekologicznego.
SEAT jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. SEAT, będący częścią Grupy Volkswagen, to międzynarodowy koncern z siedzibą w Martorell koło Barcelony, eksportujący około 80% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W 2018 roku SEAT osiągnął ogólnoświatową sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów, co stanowi najwyższy wynik w ciągu 68 lat jego istnienia.
Grupa SEAT zatrudnia ponad 15 000 wykwalifikowanych pracowników w trzech zakładach produkcyjnych w Barcelonie: Zona Franca, El Prat de Llobregat i Martorell, gdzie powstają między innymi niezwykle popularne modele Ibiza, Leon i Arona. Ponadto firma produkuje modele Ateca i Toledo w Republice Czeskiej, model Alhambra w Portugalii, model Tarraco w Niemczech oraz model Mii na Słowacji.
Międzynarodowy koncern ma swoje Centrum Techniczne, które działa jako centrum wiedzy, skupiając 1000 inżynierów, będących siłą napędową innowacji dla tego największego hiszpańskiego inwestora przemysłowego stawiającego na badania i rozwój. SEAT stosuje już w swoich pojazdach najnowszą technologię łączności i jest obecnie zaangażowany w globalny proces digitalizacji firmy w celu promowania mobilności przyszłości.