Wprowadzenie na rynek pierwszego SUV-a SEAT-a poprzedzały niemal trzy dekady przygotowań.
Na przestrzeni lat powstały cztery koncepcyjne SUV-y hiszpańskiej marki, które istotnie przyczyniły się do tworzenia innowacji dla pojazdów produkcyjnych.
Dziś SEAT proponuje klientom trzy pojazdy z nadwoziem typu SUV – modele Ateca, Arona i Tarraco.
W latach 2016-2018 SEAT zaskoczył motoryzacyjny świat, wprowadzając na rynek trzy zupełnie nowe modele SUV-ów: Ateca, Arona i Tarraco. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że marzenie o SUV-ach hiszpańskiej marki kształtowało się przez niemal trzy dekady, zanim pierwsze modele wyjechały na europejskie drogi.
Koncepcyjne modele SUV-ów SEAT-a
Pierwszym koncepcyjnym SUV-em SEAT-a był Marbella Playa Concept z 1991 roku. Prototyp ten był odważnym projektem pick-upa stworzonym dla miłośników przygód na łonie natury. Zwiększony prześwit i charakterystyczna maskownica wyróżniały go spośród innych, a jasne, młodzieżowe kolory dodawały mu energii.
Kolejnym był Salsa Emoción, który powstał 9 lat po Marbelli. Ten samochód koncepcyjny, stworzony na 25. rocznicę istnienia Centrum Technicznego SEAT-a, zaskoczył świat 310-milimetrowym prześwitem w trybie terenowym, wskazując na przyszłość architektury SUV-ów. Trzy tryby jazdy i silnik o mocy 250 KM uczyniły go prekursorem wszechstronności współczesnych crossoverów.
Z kolei prototyp Tribu został stworzony w tym samym roku, w którym świat poznał pierwszego iPhone’a, SEAT prezentując Tribu - prototyp w terenowym stylu, z dużym prześwitem i kompaktową sylwetką, zapowiedział swoje przyszłe SUV-y. Trzy tryby jazdy: Urban, Sport i Freerun połączono z napędem na cztery koła, co podkreślało innowacyjne podejście SEAT-a do łączenia miejskiego charakteru z gotowością terenową.
W 2011 roku hiszpański producent ukazał model IBX, który był kontynuacją koncepcji SUV-a z Tribu. Samochód ten prezentował jednak bardziej wyrazisty charakter pod względem designu. Zaawansowana technologia, w tym pełne oświetlenie LED i napęd hybrydowy, wskazywały kierunek rozwoju dla Ateki i Arony.
W końcu po niemal 24 latach świat ujrzał ostatni prototyp SUV-a SEAT-a o nazwie 20V20, który był przedsmakiem debiutu modelu SEAT Ateca. Koncept ten zrewolucjonizował pojęcie łączności w samochodzie, oferując innowacyjny system multimedialny Personal Drive wraz z dotykowym ekranem.
Ateca, Arona i Tarraco: Trzy filary sukcesu
Obecnie SEAT oferuje trzy modele SUV-ów, które nie tylko są owocem wieloletnich badań i rozwoju, ale również stanowią kwintesencję zaangażowania marki w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań. Każdy z tych modeli oferuje unikalne połączenie stylu, technologii i komfortu, dzięki czemu są doskonałym wyborem dla różnorodnych potrzeb użytkowników.