SEAT Leon po raz pierwszy z czterema rodzajami napędu

20-04-2020 14:24

Szeroka gama dostępnych systemów napędowych stanowi odpowiedź na coraz większe zróżnicowanie potrzeb użytkowników. Każdy z nich sprawia, że najnowszy SEAT Leona łączy w sobie wydajność, wysokie osiągi i niskoemisyjność. Kierowcy mogą korzystać także z czterech zaprogramowanych trybów jazdy – Eco, Normal, Comfort i Sport. Możliwe jest również dostosowanie parametrów do indywidualnych potrzeb za pomocą nowego menu adaptacyjnego zawieszenia (DCC).

Siniki benzynowe

Wszystkie silniki benzynowe dostępne w najnowszym modelu SEAT-a Leona są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie, zapewniając moc na poziomie od 90 KM do 140 190 KM. Gamę otwierają 1-litrowe trzycylindrowe jednostki o mocy 90 KM (przy 5500 obrotach na minutę) i 110 KM (przy 5500 obr./min). Pierwsza z nich zapewnia maksymalny moment obrotowy na poziomie 175 Nm pomiędzy 1500 i 4000 obr./min, druga – na poziomie 200 Nm pomiędzy 1500 i 4000 obr./min.

Oba 1-litrowe silniki TSI oraz 1.5-litrowa jednostka TSI o mocy 130 KM z manualnymi skrzyniami biegów działają w oparciu o cykl Millera i turbosprężarkę o zmiennej geometrii, aby zagwarantować spalanie na poziomie rzadko spotykanym w silnikach o tej pojemności skokowej. Cykl Millera optymalizuje sterowanie układem rozrządu poprzez wcześniejsze zamykanie zaworów dolotowych, co wraz z wyższym stopniem sprężania oraz zastosowaniem turbosprężarki dla lepszej kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej. Pozwala to na poprawę wydajności nawet o 10%. Dzięki tej technologii dwie 1-litrowe jednostki TSI zużywają od 5,1 do 6,1 l paliwa na 100 km i emitują od 114 do 137 g CO2/km (według WLTP). 

Jednostki 1.5-litrowe o mocy 130 KM i 150 KM współdziałają z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Silniki wykorzystują system aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT), który potrafi dezaktywować dwa z czterech cylindrów podczas jazdy w określonych warunkach, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. 

Zgodnie z WLTP zużycie paliwa 1.5-litrowej jednostki TSI o mocy wyjściowej 130 KM wynosi od 5,4 do 5,8 l/100 km, a emisja CO2 – między 123 a 132 g/km. W przypadku pojazdu z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM zużycie wynosi od 5,7 do 6,1 l/100 km w (od 5,6 do 6,4 l/100 km w wersji Sportstourer), a emisja CO2 – między 125 a 143 g/km (między 127 a 145 g/km w wersji Sportstourer). Najlepsze osiągi oferuje 2-litrowy silnik TSI o mocy 190 KM, wspierany przez siedmiostopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG).

Silniki Diesla

Jednostki TDI nowego SEAT-a zostały wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z podwójnym dozowaniem, który obejmuje podwójny wtrysk płynu AdBlue, co znacznie ogranicza poziom emisji NOx w porównaniu do silników Diesla oferowanych w poprzedniej generacji Leona. Dzięki temu oferowana gama silników Diesla spełnia surowe normy dotyczące emisji.

Najnowszy SEAT Leon Sportstourer jest dostępny z dwiema jednostkami napędowymi Diesla o pojemności 2 litrów TDI. Podstawowy wariant o mocy 115 KM jest dostępny z manualną skrzynią biegów, z kolei pojazdy z jednostkami o mocy 150 KM mogą być wyposażone w manualną albo automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG). Zużycie paliwa w ostatnim wariancie wynosi od 4,7 do 4,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie od 122 do 128 g/km. Wersja 150 KM ze skrzynią biegów DSG jest dostępna także z napędem na cztery koła 4Drive. Wersja hatchback nie jest oferowana z silnikiem wysokoprężnym.

Napędy hybrydowe

Hiszpański producent przyjął w 2019 roku ambitną strategię elektryfikacji. SEAT Leon to pierwszy samochód marki dostępny z napędem hybrydowym. Użytkownicy mogą wybrać spośród dwóch technologii: mild hybrid (eTSI) oraz plug-in hybrid (eHybrid).

Układ napędowy oparty na technologii „miękkej” hybrydy (eTSI) sprawia, że kompaktowy samochód staje się jeszcze bardziej wydajny. System jest dostępny w połączeniu z jednym z dwóch silników spalinowych – 1-litrową jednostką TSI o mocy 110 KM lub 1.5-litrową jednostką o mocy 150 KM. Silnik spalinowy sparowany z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG i 48-woltowym elektrycznym układem hybrydowym, co przekłada się na większą ekonomię spalania. Zużycie paliwa SEAT-a Leona w wersji mHEV z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM wynosi między 5,7 a 6,2 l/100 km (według WLTP). Emisja CO2 utrzymuje się na poziomie od 131 do 140 g/km.

Kultowy SEAT Leon po raz pierwszy dostępny jest również z zaawansowanym układem hybrydowym typu plug-in. Dzięki połączeniu 1.4-litrowego silnika spalinowego TSI, silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego o mocy 13 kWh i sześciobiegowej przekładni typu DSG, układ napędowy generuje 204 KM mocy. Tym samym auto w wersji hybrydowej oferuje najlepsze osiągi ze wszystkich wariantów.

Napęd typu plug-in hybrid pozwala kierowcom korzystać z trybu elektrycznego. Po jego uruchomieniu pojazd korzysta jedynie z energii zgromadzonej w akumulatorze pojazdu, zapewniając nawet 60 km zasięgu (według WLTP). Rozwiązanie nie tylko pozwala oszczędzać paliwo, lecz również przydaje się do jazdy w miastach, gdzie często obowiązują surowsze przepisy dotyczące jakości powietrza. Wersja plug-in hybrid będzie oferowana zarówno w wersji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer.

Gama silników

Wersje benzynowe (TSI)

1.0 TSI 90 KM 5-stopniowa manualna skrzynia biegów 

1.0 TSI 110 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

1.5 TSI 130 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

1.5 TSI 150 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

2.0 TSI 190 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG

Diesel (tylko Leon Sportstourer)

2.0 TDI 115 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

2.0 TDI 150 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

2.0 TDI 150 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG

2.0 TDI 150 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG 4Drive 

mHEV

1.0 eTSI 110 KM mHEV 7-stopniowa skrzynia biegów DSG

1.5 eTSI 150 KM mHEV 7-stopniowa skrzynia biegów DSG

PHEV

1.4 eHybrid 204 KM PHEV 6-stopniowa skrzynia biegów DSG

 


Dane techniczne

 

Wersje benzynowe (TSI)

 

Silnik

1.5 TSI

Maksymalna moc

96 kW/130 KM / 5,000 – 6,000 obr./min

Skrzynia biegów

manualna

Cylindry/tłoki

4 cylindry/16 tłoków

Pojemność skokowa

1 498 cm3

Średnica i skok

74.5 x 85.9

Stopień sprężenia

12.5

Maksymalny moment obrotowy

200 Nm / 1,400 – 4,000 obr./min

Przyspieszenie (0-100km/h)

9.4 sekundy

Maksymalna prędkość

213 km/h

Zużycie paliwa (l/100km)

WLTP: 5,4 – 5,8

Emisje CO2 (g/km)

WLTP: 123-132

 

Silnik

1.5 TSI

Maksymalna moc

110 kW/150 KM / 5,000 – 6,000 obr./min

Skrzynia biegów

manualna

Cylindry/tłoki

4 cylindry/16 tłoków

Pojemność skokowa

1 498 cm3

Średnica i skok

74.5 x 85.9

Stopień sprężenia

10.5

Maksymalny moment obrotowy

250 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min

Przyspieszenie (0-100km/h)

8.4 sekundy

Maksymalna prędkość

221 km/h

Zużycie paliwa (l/100km)

WLTP: 5,7-6,1

Emisje CO2 (g/km)

WLTP: 129-139

 

Miękka hybryda (eTSI)

 

Silnik

1.5 TSI mHEV

Maksymalna moc

110 kW/150 KM / 5,000 – 6,000 obr./min

Skrzynia biegów

DSG

Cylindry/tłoki

4 cylindry/16 tłoków

Pojemność skokowa

1 498 cm3

Średnica i skok

74.5 x 85.9

Stopień sprężenia

10.5

Maksymalny moment obrotowy

250 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min

Przyspieszenie (0-100km/h)

8.4 sekundy

Maksymalna prędkość

221 km/h

Zużycie paliwa (l/100km)

WLTP: 5,7-6,2

Emisje CO2 (g/km)

WLTP: 131-140

 

Diesel

 

Silnik

2.0 TDI

Maksymalna moc

110 kW/150 KM / 3,000 – 4,200 obr./min

Skrzynia biegów

DSG

Cylindry/tłoki

4 cylindry/16 tłoków

Pojemność skokowa

1 968 cm3

Średnica i skok

81.0 x 95.5

Stopień sprężenia

16

Maksymalny moment obrotowy

360 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min

Przyspieszenie (0-100km/h)

8.6 sekundy

Maksymalna prędkość

218 km/h

Zużycie paliwa (l/100km)

WLTP: 4,7-4,9

Emisje CO2 (g/km)

WLTP: 122-128