Trasa z Moskwy do Władywostoku koleją transsyberyjską liczy ponad 9 000 kilometrów. To tyle samo, gdyby w linii prostej ustawić wszystkie sprzedane dotąd egzemplarze SEAT-a Leona – od 1999 roku swoich nabywców znalazło ponad 2 miliony egzemplarzy hiszpańskiego samochodu. 20 lat SEAT-a Leona na rynku to także symbol dynamicznego rozwoju samej marki, potwierdzonego rekordowymi wynikami sprzedażowymi – od 2010 roku wzrosły aż o 60%.
Aktualna – trzecia – generacja Leona, która została przedstawiona w 2012 roku, znalazła ponad milion nabywców, czyli dwa razy więcej niż pierwsza generacja (na rynku od 1999 r. z 534 797 sprzedanymi pojazdami) oraz o 1/3 więcej niż druga generacja (na rynku od 2005 roku ze sprzedażą na poziomie 675 915 samochodów). Wyniki te potwierdzają niezwykłą popularność Leona, który przekroczył liczbę 2 milionów sprzedanych egzemplarzy, zachowując przy tym stały wzrost przez aż trzy pokolenia. Tym większą ciekawość wzudza czwarta generacja Leona, która już niebawem będzie miała swoją premierę.
Pierwsza generacja Leona była sprzedawana na 43 rynkach, obecna wersja – już na 48. Wśród krajów, które przekonały się do tego modelu można wymienić choćby Algierię, Ukrainę i Azerbejdżan. W 2017 roku Leon ustanowił swój najdalszy punkt docelowy, gdy trafił do sprzedaży w Nowej Zelandii.
W wyniku międzynarodowego rozwoju eksport SEAT-a wzrósł i obecnie przekłada się na ponad 80% jego produkcji – co stanowi podobny odsetek do wyników Leona. Globalizację sprzedaży potwierdzają dane liczbowe z głównych rynków firmy: w przypadku pierwszej generacji sprzedaż w Hiszpanii stanowiła 38% całkowitych wyników, a dziś wynosi jedynie 20%.
Wszystkie trzy generacje kompaktowego SEAT-a zostały zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w zakładach SEAT-a w Martorell pod Barceloną. Projekt pierwszej wersji Leona przygotował włoski projektant Giorgetto Giugiaro, drugiej wyszedł spod ręki Walter da Silva, a za trzecią był odpowiedzialny Alejandro Mesonero-Romanos. Hiszpański projektant stworzył również czwartą generację modelu.
Dynamika od zawsze stanowi znak rozpoznawczy SEAT-a, co szczególnie jest widoczne w przypadku Leona. SEAT Leon Cupra R jest obecnie dla marki samochodem o największym silniku o mocy 310 KM. Już w momencie premiery pierwszej generacji w 1999 roku SEAT Leon stał się najmocniejszym modelem w historii firmy, z silnikiem o mocy 180 KM, 6-biegową skrzynią biegów i napędem na 4 koła. SEAT Leon zwyciężył w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych (WTCC) w 2008 i 2009 roku, po raz pierwszy zdobywając jako producent samochodów z silnikami Diesla. Z kolei Jordi Gené za kierownicą SEAT-a Leona CUPRA w 2014 roku pobił rekord prędkości dla pojazdów z napędem na przednie koła, zatrzymując zegar na wartości 07:58 na niemieckim torze Nürburgring. Rok później Leon ST CUPRA stał się również najszybszym samochodem rodzinnym na tym legendarnym torze z czasem 7:58:12.